Friday, July 26, 2019

Cuti-Cuti Langkawi #1 (15-17 Jun 2019)


Sumber: Google Image

Fuhhh, bersarang Travelog Cik Nurul ni. Bertahun tak di update. Well, sepanjang beberapa tahun lepas yang tak ber-update blog ni, nothing much to share here. Takda cerita jejalan best nak share dengan uols.

Buttt, this time CN nak share jugak cerita jejalan CN. Kemana kita? Moh terbang ke Langkawi. Hehe.

Kalau ada sesiapa yang follow blog CN dari awal kewujudan blog acah-acah travel ni, mungkin ada yang perasan CN pernah share jugak trip CN ke Langkawi. Almost 5 years ago. Atas beberapa sebab peribadi, CN tak dapat nak sambung cerita trip yang dulu tu. So, previous trip to Langkawi just ended like that with no ending.

Makanya, selepas beberapa tahun, CN kembali ke bumi Mahsuri ni. Hahaha. Bertahun deknon, baru hakak ni sedia untuk datang Langkawi semula. Hehe...

Well, trip kali ni sebenarnya trip yang CN plan tetiba. Tangan gatai check flight ticket. Kekononnya nak menyah-stress dan tekanan serta mencari ketenangan setelah terlalu banyak pressure here and there yang CN rasa, sudah cukup, cukup sudahhh, maka tanpa sengaja ter-plan trip ni.

Quite last minute juga plan for this trip, dan Air Asia yang offer reasonable and cheaper price for approximately 1 hour 5 minutes flight from Kuala Lumpur. So, tanpa berfikir panjang (actually I did, sebab bajet sangat limited), CN pun book la flight ke Langkawi.

Excited tau nak fly after a while. Last fly pun tahun 2017. Itu pun short distance and also last minute flight booking dari Penang ke Kuala Lumpur. 2018, takda apa-apa amazing incredible awesome trip. Jejalan balik kampung je. Though actually ada, tapi nothing much to share here.

So, 2019 ni walaupun dah pertengahan tahun, lets start our jalan-jalan again. Hehe...

Lama tak menulis, tetiba rasa kekok pula. Nak start dari mana ni? Hmm...

Ok, kita mula dari cerita beli ticket dan apa yang berlaku pada hari penerbangan yang dirancang. Hehe...

Macam ada something je kan. Haaa, nak tahu, kena la baca sampai habis post CN ni dan juga post yang seterusnya.


Since banyak benda berlaku dalam hidup CN lately dan CN rasa sangat memerlukan break time untuk lari sekejap dari segala yang berlaku, so CN decide untuk pergi bercuti. Well, tak la plan nak ke Langkawi exactly, just ada orang suggest CN ke Langkawi. CN try check flight, macam.. hmm.. macam ok jee, so apa lagi, check date, booked! 3 hari 2 malam, 15 - 17 June 2019.

Untuk kali pertamanya, CN booking flight very early in the morning. First flight pukul 6.20 pagi sebab itu yang paling murah, fit to my budget. Bajet untuk beli tiket flight la, tak campur dengan bajet yang lain-lain lagi. Hehe...

Flight KUL-LGK, 15 Jun 2019

Haa, ni la dia flight details CN yang sepatutnya. CN punya excited sebab risau lambat sampai airport, malam sebelum tu CN overnight je dekat airport untuk kali pertamanya. It was interesting sebab first experience CN bermalam dekat airport bersama-sama dengan passenger lain. Haha. 

To certain people mungkin itu biasa, tapi bagi CN it is rare. CN tak prefer early morning flight sebenarnya. Tapi teringin juga nak tengok sunrise dari dalam flight. Hehe...

Memandangkan flight sepatutnya berlepas pukul 6.20 pagi, CN fikir-fikir sempatlah solat Subuh dulu sebelum boarding. 5.42 pagi masuk Subuh. Siap solat, cuci muka dan yang berkaitan, CN pun siap-siap masuk boarding gate dengan yakinnya.

AK6308, gate J10, boarding time 5.40 am.

Sampai boarding gate, tertera dekat skrin boarding gate tu, 'GATE CLOSED'. Gulpp!

Gate dah closed. Kapal terbang pun yilek, sudah fly. CN sampai dekat gate J10 lebih kurang pukul 6.05am. No one there.

Ohh tidakkk. Kapal terbang sedang flying di udara menuju ke destinasinya, dan CN berada depan gate J10 mengharapkan kapal terbang berpatah balik ambil CN yang dah miss flight ni.

Buntu kejap nak buat apa. Hotel dah book. Kereta sewa dah book. Island hopping dah confirm booking.

Rupanya bukan CN je yang miss flight. Ada 2 group lagi yang miss. 1 group Chinese 5 orang kalau tak silap CN, dan 1 lagi 4 orang Malay.

The best part is, salah 1 group tu sampai dekat gate J10 on time, 6.20am. Memang idok le kapal terbang nak nunggu mike macam tu. Haha...

Duduk fikir-fikir, CN try book next flight ke Langkawi pukul 7.55 pagi. Tapi disebabkan jarak masa yang singkat, maka CN tak dibenarkan untuk booking.

Alternatif lain, CN book flight ke Alor Setar pukul 11.10 pagi, dan lepas tu ke Kuala Kedah untuk naik feri ke Langkawi.

Alhamdulillah, flight ke Alor Setar much more cheaper compare to flight ke Langkawi pukul 7.55 pagi tu. Cuma ruginya, CN terpaksa spend money untuk beli another flight ticket, kos Grab dari airport Alor Setar ke jeti Kuala Kedah dan tambang feri ke Langkawi.

Itinerari yang dah CN plan for Day 1 terpaksa di postpone. Hehe...

The best part of all the miss flight case ni, CN dapatlah guna few other mode of transportation. Dari udara, lautan, daratan. Haha... Kapal terbang, feri, kereta, jalan kaki. Seronok!

Penat sikit, but it was fun and good experience.

Nasihat CN, if perkara sama berlaku pada korang, korang kena stay calm. Duduk dengan tenang dan cuba fikir solution yang terbaik. Dan 1 lagi, prepare extra money in case of anything happen macam yang berlaku dekat CN. Haha. Bajet cukup-cukup, but yet sangat cukup sampai hari CN fly back to KL. Alhamdulillah, syukur sangat.

Ini adalah kali pertama CN miss flight dalam sejarah hidup CN. Rasa lucu pun ada jugak. Ada jugak CN terfikir nak booking tiket bas je lepas miss flight tu. Tapi, hmm jaohhh beno la pulak nak naik bas. 

Syukurlah, ada available flight ke Alor Setar. Jejalan tengok bandaq Aloq Staq sat la. Hehe...

And... guess what? All the pictures gone sebab semuanya CN snap dengan phone je, then suddenly phone 'merajuk' sampai minta tukar motherboard. Tak sempat CN nak back up apa pun. Hmm, tak dapat la nak share dengan korang gambar-gambar cuti-cuti 'miss flight' CN tu. Sorry k korang.

InshaAllah, CN masih akan tetap share dengan korang itinerari dan kos percutian CN kali ni (berdasarkan catatan ringkas dan ingatan CN). Hehe...

Jumpa korang dalam post Cuti-Cuti Langkawi CN yang seterusnya. Take care korang.


Lets travel all,





Nota kaki: Sila pastikan korang masuk boarding gate on time. Once gate dah buka, silalah masuk dan tunggu flight korang dekat designated gate. Korang nak ke toilet ke, solat ke or nak makan ke, boleh buat semua tu while waiting for the flight. Jangan miss flight macam CN tau. Hehe...

No comments:

Post a Comment

Seronok tak baca catatan kembara Cik Nurul?
Jangan lupa tinggalkan 'kenangan' di ruangan komen yer ^_^